Wat kun je doen als je klant niet betaald?

Som sta je als bedrijf met lege handen omdat jouw klant maar niet betaalt. Als je alle voorzorgsmaatregelen hebt genomen en een klant de factuur nog steeds niet heeft betaald, moet je snel handelen. Hier lees je hoe je de situatie aanpakt.

1. Weeg jouw opties af

Vraag jezelf af of het echt de moeite waard is om de klant achterna te zitten. Als de betaling slechts een klein percentage van jouw jaarinkomen bedraagt, is het misschien beter om het los te laten en de klant af te schrijven voor toekomstige zaken. Het kan zijn dat je meer geld en energie uitgeeft dan de factuur waard is. In het beste geval, als je een winbare zaak hebt en de gedaagde het geld heeft om te betalen en niet failliet gaat, zul je meestal nog steeds je eigen advocaatkosten moeten betalen om te innen.

2. Opvolgen

Aarzel niet om een ​​e-mail te sturen als de klant de factuur niet op de afgesproken datum heeft betaald. Er is altijd een mogelijkheid dat ze de factuur zijn kwijtgeraakt of dat deze hen op de een of andere manier nooit heeft bereikt. Je moet er niet meteen vanuit gaan dat de klant een dooddoener is omdat ze niet op tijd hebben betaald.

Stuur ze een vriendelijke maar stevige e-mail om ze eraan te herinneren dat de factuur achterstallig is en dat je het probleem zo snel mogelijk wilt oplossen. Vraag of ze zich zorgen maken over het product of de dienst die je hebt geleverd, of dat ze hulp nodig hebben bij het betalingsproces.

3. Praat met een advocaat

Wanneer jouw klant zich verzet of jouw verzoeken negeert, moet je een derde partij inschakelen. Neem contact op met een echte advocaat van Rechtnet Advocaten, die zal voorstellen welke juridische stappen je tegen de klant kunt ondernemen. Je kan dan het beste een advocaat inhuren om een ​​aanmaningsbrief te schrijven. Veel bedrijven en particulieren begrijpen de juridische obstakels die bij inzamelingen komen kijken niet. Dus als ze een schuldenaar zijn, en jouw advocaat neemt contact met hen op, zullen velen gewoon betalen zonder verder te analyseren.